Wij zijn trots op onze ambassadeur van de gemeente Ommen Piet van der Velde! Zie onderstaand artikel uit de Stentor van vrijdag 28 juni jl.
Wielerploeg rijdt de tijdritten in de Tour de France op wielen uit Ommen.
Van amateurrenner tot een plek in de Tour de France. Piet van der Velde (51) uit Ommen zag zijn sportieve dromen uiteenspatten, maar hij ‘debuteert’ alsnog in ’s werelds grootste wielerwedstrijd.
‘Mooi hè?” Glunderend laat Van der Velde de wielen zien die in veelvoud aan de rekken hangen in zijn werkplaats in Ommen. De carbon exemplaren zijn even uniek als gewild, maar ook nog amper zichtbaar in het profmetier. “Grote ploegen hebben contracten met de grote fietsmerken. Die hebben hun eigen materiaal en staan niet te springen om andere partijen. Wij zijn een kleine speler en dan moet je jezelf onderscheiden met kwaliteit. En soms een beetje geluk hebben.”
Nederlands bedrijf
Om dat ene voetje tussen de deur te krijgen. Het telefoontje van wielerploeg Intermarché-Wanty zorgt ervoor dat het hart van Van der Velde een sprongetje maakt. Eindelijk… “Dit is een unieke kans. Na twintig jaar is er weer een Nederlands bedrijf met materialen actief in de Tour de France”, weet de eigenaar van ERE Research. “Ze gaan de tijdritten rijden op onze zelfontwikkelde wielen. Onze tijdritwielen zijn met minder dan 900 gram de lichtste in de markt. Intermarché heeft tien merken getest en wij zijn het geworden. Daar zijn we trots op.”
Geld is leidend in de Tour de France, maar Van der Velde bewijst dat met een goed idee zelfs een vrijwel lege portemonnee voldoende kan zijn om een plekje te verwerven tussen de wielerelite. “Wij kunnen ons niet inkopen met geld. Onze beste boodschap is snelheid.”
De Tour-entree is een nieuw hoofdstuk in het succesboek van Van der Velde. De fietsende amateur schopt het tot baas van een miljoenenbedrijf en wandelt zelfs een periode door de pitstraat van de Formule 1. “Bij Team Jordan. Ik heb brutaal contact gezocht. Een dag later zat ik in Engeland bij de grote baas Eddy Jordan aan tafel. Hij wilde dat zijn mechaniekers out of the box gingen denken via een lageresnelheidsport als wielrennen. Via aerodynamica en windtunnels mocht ik daarbij helpen. Een bizarre ervaring.”
Kop omlaag
Heel soms knijpt ook de geboren Steenwijker zich nog weleens in de armen. “Al moet ik er hard genoeg voor werken. Kop omlaag en knallen.”
Zoals hij dertig jaar geleden als wielrenner al deed. De topamateur reed in een peloton met illustere namen als Erik Dekker, Michael Boogerd en Servais Knaven. “Ik was niet veel minder dan zij, maar toen ontmoette ik mijn vrouw.”
Van der Velde schatert het uit. “Eigenlijk is zij de reden dat ik nooit prof ben geworden. Ik leerde de keerzijde van een sportleven kennen. Ik verwaarloosde mezelf en op mijn 21ste kreeg ik hartritmestoornissen. Het was in de bioscoop in Zwolle, bij de film Apollo 13, met Tom Hanks. Ik rende de trap op en opeens lag ik daar. In het ziekenhuis kwam ik weer bij en bleek ik een verdikte hartspier te hebben. Ik trainde daarvoor zo’n 25 uur in de week en viel terug naar één schamel uurtje. Als ik was blijven sporten, was de hartspier zeer waarschijnlijk nooit op die manier geactiveerd.”
Innovatie
Zijn vroege uittreden opent de poort naar de andere kant van het sportspectrum, waar innovatie en uitvindingen de heilige graal vormen. Het brengt hem naar bedrijven in Zwitserland, Taiwan en de VS. Het is ‘zadelpiet’ die erectieproblemen en vrouwelijke onvruchtbaarheid bespreekbaar maakt in de sport. “Zadels waren jarenlang een – letterlijk – keiharde kwelling. Ik heb toen de ergonomische zadels ontwikkeld.”
Van der Velde toont het verstelbare zitdeel van een high-techzadel waarop patent rust. “Grootheden als Cancellara, Contador en de broers Schleck behoorden tot mijn klantenkring. Daarmee ging het hard.”
Van der Velde verlegt grenzen. En ambities. Via zadels heeft Van der Velde nu zijn plek veroverd tussen de spaken en wielen. Met zijn bedrijf ERE, een verwijzing naar de Latijnse werkwoorden libere (vrij) en vincere (winnen). “Ons geheim? Innovatie in een betaalbaar product. We richten ons niet alleen op topsport, ook de vrijetijdfietsers kunnen bij ons terecht.”